180 účinkujúcich z obcí:
• Babín • Habovka • Hladovka • Hruštín • Chlebnice • Malatiná • Novoť • Oravská Lesná • Oravská Polhora • Oravské Veselé • Rabčice • Sihelné • Suchá Hora • Zázrivá • Zuberec • Žaškov
33 sólistov spevákov a inštrumentalistov
28 hudobníkov
5 sláčikových hudieb
16 ženských, mužských a miešaných speváckych skupín
Príprava, výber a zostavenie:
VILIAM JÁN GRUSKA, SVETOZÁR STRAČINA
Jazykovedná spolupráca:
Anton Habovštiak
Asistenti prípravy:
Juraj Dubovec, Igor Medlen
Nahrávky boli vyhotovené v Československom rozhlase, štúdio Banská Bystrica vo februári a v marci 1978.
Panoráma ľudovej piesňovej a hudobnej kultúry
"V roku 1978 uzrel svetlo sveta gramoalbum Orava, prvý titul z edičného radu Panoráma ľudovej piesňovej a hudobnej kultúry. Ďalšími boli Pohronie, Liptov, Podpoľanie, Kysuce a Terchovská dolina a Gemer a Malohont. Celá edícia bola výsledkom série regionálnych programov uvádzaných postupne na Folklórnych slávnostiach pod Poľanou v Detve, väčšinou pod dramaturgickým aj režijným vedením Viliama Jána Grusku. Z jeho tvorivej dielne vzišiel aj námet na zdokumentovanie hudobnej kultúry jednotlivých regiónov. K realizácii sa pridal Svetozár Stračina a ďalší spolupracovníci. Tak vznikol jeden z najvýznamnejších projektov svojej doby, zameraný na zaznamenanie a sprístupnenie ľudovej piesňovej a hudobnej kultúry jednotlivých regiónov stredného Slovenska prostredníctvom verejnosti prístupnej formy, zvukových nosičov."
Vladimír Kyseľ
Venované pamiatke
Viliama Jána Grusku,
Svetozára Stračinu,
ako aj všetkým spevákom, hudobníkom, inštrumentalistom a ostatným tvorcom, ktorí sa na príprave gramoalbumov podieľali.
Nové vydanie ORAVA – Panoráma ľudovej piesňovej a hudobnej kultúry
Po viac ako 40 rokoch prinášame súčasným i budúcim generáciám doplnené nové vydanie legendárneho albumu ORAVA vo formáte exkluzívnej knižky, obsahujúcej originálne remastrované nahrávky na 2-CD a 80-stranový booklet s fotkami, textami autorov a informáciami o účinkujúcich a oravských obciach. Zároveň s vydaním zverejníme aj kompletný notový materiál v pôvodnom ručnom zápise Svetozára Stračinu na www.panoramaludovejkultury.sk.
Pôvodné vydanie Orava
„Niekedy uprostred leta 1976 ma oslovil Viliam Gruska, aby som s ním strávil týždeň na Orave. Povedal mi, že v odbornej verejnosti, ktorá sa venuje skúmaniu prejavov tradičnej ľudovej kultúry, prevláda názor, že Orava je v tomto smere už ,mŕtva’. Že sa tam v obciach a rodinách už dávno nespieva, nehrá a netancuje. On však bol presvedčený o opaku a pokračoval v úsilí o znovuobjavenie folklórnej Oravy.“
„Vytvoril dodnes originálnu korunu pocte svojmu rodnému kraju aj v kontexte európskeho diania projektom nahrávania dvojalbumu Orava, ktorý sa stal doslova legendou. Legendou, ktorou nám Vilo ukázal dovtedy nepoznané cesty a potom nás po nich doviedol aj k ďalším Panorámam.“
Juraj Dubovec
Nové vydanie Orava
Obsah
Panoráma ľudovej piesňovej a hudobnej kultúry – projekt s mimoriadnym významom pre súčasnosť (2020)
Vladimír Kyseľ
dramaturg, režisér, dokumentarista a zakladateľ Centra pre tradičnú ľudovú kultúru
V roku 1978 uzrel svetlo sveta gramoalbum (dvojplatňa) s názvom Orava. Išlo o prvý zo série gramoalbumov z edičného radu Panoráma ľudovej piesňovej a hudobnej kultúry ...
ORAVA (impresie a reflexie po rokoch...) (2020)
Juraj Dubovec
hudobný redaktor a folklorista
Po skončení štúdia na vysokej škole som začiatkom júla roku 1976 nastúpil do zamestnania v KOS. Niekedy uprostred leta ma oslovil Viliam Gruska a navrhol mi, aby som s ním strávil týždeň na Orave. Ponuku som prijal so záujmom a bol som ňou aj príjemne poctený. Povedal mi, že v odbornej verejnosti, ktorá sa venuje skúmaniu prejavov tradičnej ľudovej kultúry ...
Panorámy – dielo mimoriadneho významu (2020)
Alžbeta Lukáčová
etnomuzikologička a hudobná dramaturgička
Zvuková edícia Panoráma ľudovej piesňovej a hudobnej kultúry patrí k najvýznamnejším projektom, ktoré boli v našom prostredí v oblasti vydávania ľudovej hudby realizované. Platí to pre celú históriu zaznamenávania a sprístupňovania hudobno-folklórnych prejavov verejnosti, ktorých korene siahajú do 20. rokov 20. storočia ...
Poznámka k príprave (1978)
Viliam Ján Gruska
Prípravou a scénickým uvedením audiovizuálnej fresky ORAVA, programu o kraji, jeho ľude a ľudovej kultúre, ktorý vytvorilo 280 účinkujúcich z 19 oravských obcí na 12. Folklórnych slávnostiach pod Poľanou v Detve 9. júla 1977, sa dosiahol taký stupeň oživenia záujmu o najrozmanitejšie prejavy ľudového ...
Poznámka k zásadám zostavenia a výberu (1978)
Svetozár Stračina
Výber piesňových a hudobných prejavov, ktoré prezentujeme v tomto gramoalbume, zahrnuje najtypickejšie a najcharakteristickejšie ešte dnes živé tvary, z ktorých mnohé sú širokej slovenskej verejnosti neznáme. Nepodávame tu úplnú škálu hudobnosti a spevnosti oravského ľudu ...
Poznámky k oravským nárečiam a transkripcii textov (1978)
Anton Habovštiak
Tak ako na všetky kraje na Slovensku a na niekdajšie stolice na Slovensku aj na Oravu sa vzťahuje príslovie: „Čo dedina, to reč iná.“ Pravda, rozdiely medzi rečou jednotlivých dedín bývajú väčšie alebo menšie. Stupeň nárečovej diferenciácie môže byť rozmanitý. Prejavuje sa to nielen v ...
Viac si prečítate v novom vydaní Orava
CD1 - DOLNÁ ORAVA
Chlebnice [4:59]
- 1.1. Ja hoj, poznám ťa já, milí
- 1.2. Hej, doľina, doľina
- 1.3. Zeľení horosvet
Malatiná [5:11]
- 2.1. Keť som pásou ouce
- 2.2. Hláša sa mi, hláša
- 2.3. Keť som já valašiu
- 2.4. Čo mi, milí, zaňeháš
Zázrivá [4:35]
- 3.1. Keť som šua na holu
- 3.2. Kebi ja veďeua
- 3.3. Uš sa tá uavička
- 3.4. Ej, Jáňe, milí Jáňe
Žaškov [7:04]
- O muzikách v Žaškove podľa spomínania Jána Hrašku (len v textovej prílohe)
- 4.1. Búvaj že len, búvaj
- 4.2. Svadobné rozkazovačky
- a) A veru starí muoj
- b) U Kuricou na Järku
- c) Ak sa jä ňevidám
- 4.3. Ručňíčkoví taňec
- 4.4. Svadobné rozkazovačky
- a) Ďieučätko orauskuo
- b) Jä bi orau, jä bi siau
- c) Včera som sa oženiu
CD1 - STREDNÁ ORAVA
Babín [4:27]
- 5.1. Svadobné piesne
- 5.2. Páľenuočka dobrá strova
- 5.3. Oh, Aňička, zľe s namí
- 5.4. Oj, večernie zorňički
Hruštín [4:18]
- 6.1. Nocovaľi, nocovaľi
- 6.2. Ej, hora, hora, zeľená hora
- 6.3. Varila som, varila
- 6.4. Chmotor chmotru víta
Zuberec [5:23]
- 7.1. Keď som ja valašiu
- 7.2. Dolu od Priekovej
- 7.3. Hopsa, chlapci
- 7.4. Veru je už ráno
- 7.5. Šustu, šustu, do pšeňice
Habovka [7:08]
- O muzikách v Habovke podľa Jozefa Vidiečana (len v textovej prílohe)
- 8.1. Píjaľi zme, chlapci
- 8.2. Úboče, úboče
- 8.3. Na tej našej lúke kopa sena
- 8.4. Svadobné nuoti
- a) Cestou na sobáč
- b) Popod rúbaniská
- 8.5. Už som sa vidala
- 8.6. „Zajačia“
CD2 - HORNÁ (BESKYDSKÁ) ORAVA
Oravská Polhora [5:22]
- 1.1. Ojna, chudoba ňevourže
- 1.2. Ej, uostatky, uostatky
- 1.3. Hojno, co je še nachodžul
Oravská Lesná [2:23]
- 2.1. Byla jek na hoľi
Novôť [2:49]
- 3.1. Povjadajo na mňe
- 3.2. Kie jo jek sel puole uorač
- 3.3. Tam z tej struny jožora
Novôť – Oravské Veselé [4:07]
- 4.1. Pastierske popevky
Oravské Veselé [3:21]
- 5.1. Horké ziale
- 5.2. Jašonku pocyrny
- 5.3. „Matusovska“
- 5.4. Na, gruňicku Bieskidže
Sihelné [4:00]
- O muzikách v Sihelnom, podľa Serafína Luscoňa (len v textovej prílohe)
- 6.1. Kieby jasná hviezda (koleda)
- 6.2. Vorava, Vorava
- 6.3. Štiri kozi piati cap (hajduch)
CD2 - HORNÁ (ZATATRANSKÁ) ORAVA
Rabčice [5:23]
- Stopy po muzikách v Rabčiciach, podľa spomienok Jána Kolčaka (len v textovej prílohe)
- 7.1. Groňicki Bieskidže
- 7.2. Rabcicanka jo se
- 7.3. Ej, bračickovje moji
- 7.4. Bedžes ty, mamicko
- 7.5. Zaviazaľi, zaviazaľi, cigáňovi
Hladovka [7:25]
- O muzikách v Hladovke podľa spomínania Mateja Bugaja (1908) (len v textovej prílohe)
- 8.1. Orava, Orava, hej, smutna ješ byvala
- 8.2. Ej, gury nase, gury
- 8.3. „Verchova“
- 8.4. Vejze me, skoľe
- 8.5. Poplaces, džyfcinko
- 8.6. Rozkazovačky
- a) Kieby sce mi graľi
- b) Ona za mnom do pšeňicki
- c) Oj, regľe moje, regľe
Suchá Hora [9:21]
- O muzikách v Suchej Hore, podľa spomínania Jána Šimeka (len v textovej prílohe)
- 9.1. Ej, ňehoč, hlopce, do nas
- 9.2. „Drogova“ a „Prosta“
- 9.3. Mamko moja, mamko
- 9.4. Rozkazovačky
- a) Zagrajče, muzicy
- b) Ej, ňic me ta necesi
- c) Ňik ňevi, ňik ňevi
- d) Bez potocek donski gnala
- e) Kieby jo se viecnom drobil
- 9.5. Ňejedna, ňejedna, galonzecka v ľeše
- 9.6. Rozkazovačky
- a) Hej, pocos vy muzicy
- b) Hej, hoj boze, hoj boze
- 9.7. „Drobna“ po Štiri
Notové zápisy
NOTOVÁ PRÍLOHA KU GRAMOALBUMU ORAVA (1978)
Zostavil a zapísal: Svetozár Stračina
Potreba vypracovať notovú prílohu ku gramoplatniam ORAVA – panoráma ľudovej piesňovej a hudobnej kultúry vyplynula zo snahy autorov komplexne dokončiť svoju započatú prácu a tak umožniť záujemcom spoznať aj presný grafický (notový) zápis použitých piesňových a hudobných útvarov. Samotný gramoalbum je rozdelený na štyri samostatné celky, reprezentujúce dolnú, strednú, hornú (beskydskú) a hornú (zatatranskú) Oravu. V takomto poradí vám predkladáme notový zápis všetkých použitých nahrávok. Preto by sme boli radi, keby sa notová príloha stala samozrejmou súčasťou spomínaného gramoalbumu.
Viac si prečítate v novom vydaní Orava
Ukážka notového zápisu.
CD2 - HORNÁ (BESKYDSKÁ) ORAVA
Oravská Polhora Oravská Lesná Novoť Novoť – Oravské Veselé Oravské Veselé SihelnéAutori projektu
Viliam Ján Gruska
Osobnosť slovenskej kultúry, scénograf, filmový architekt, pedagóg, etnograf, dramaturg, scenárista a režisér, pútnik kultúrou a históriou slovenského národa, ktorý určujúco inicioval, inšpiroval a ovplyvnil činnosť a tvorbu folklórnych súborov, folklórnych skupín, ideu a dramaturgiu desiatok programov, projektov, festivalov a ich scén, tvorbu množstva filmových a televíznych diel a mysle mnohých ľudí ...
Svetozár Stračina
Hudobný skladateľ, ktorého tvorba čerpala z domácej tradície a inšpirovala sa ňou, z nej vyrastal, bola obohatená vlastnou invenciou, fantáziou, ktorá sa formovala hĺbkou poznania. Poznať kultúru svojho národa si skladateľ pokladal za povinnosť kvôli opodstatnenosti svojej umeleckej tvorby. Charakterizovali ho také vlastnosti ako citlivosť, zásadovosť, priateľskosť, tolerancia, pracovitosť. Bol umelcom v slobodnom povolaní.
Príprava, výber a zostavenie: VILIAM JÁN GRUSKA, SVETOZÁR STRAČINA
Jazykovedná spolupráca: Anton Habovštiak (čítať životopis)
Asistenti prípravy: Juraj Dubovec, Igor Medlen
Produkcia nahrávania: Jozef Lehoťan, Zuzana Lehoťanová
Nahrávky boli vyhotovené v Československom rozhlase, štúdio Banská Bystrica.
Hudobný režisér: Gregor Roletzký
Asistent hudobnej réžie: Branislav Vargic
Zvukový majster: Vladimír Lehoťan
Zvukový technik: Dobroslav Chrobák
Nahrávanie sa uskutočnilo v dňoch: 11., 12., 18., 19. februára a 11. marca 1978
Zostrih: 11., 12. marca 1978
Fotografie: Viliam Ján Gruska, archív V. J. G.
Návrh pôvodnej obálky a grafická úprava: Jozef Gális
Notovú prílohu zostavil a zapísal: Svetozár Stračina
Výroba platní: OPUS, n. p.
Výroba obálky a textová príloha: GRAFOBAL, n. p., Skalica
Editor: FOLKLÓRNE SLÁVNOSTI POD POĽANOU V DETVE
Prvé vydanie: 1978
Iniciátori nového vydania: Július Jackuliak, Igor Kottman
Produkcia nového vydania: Viliam Gruska ml.
Autor kresby na obálke: Ján Kulich © Galéria Jána Kulicha, Zvolenská Slatina, www.galeriajanakulicha.sk
Remastering: Boris Dobiš
Grafická úprava: BEBOP, s. r. o., Tibor Lovas
Webdesign: Ľubo Ivančák – LL studio, www.llstudio.sk
Jazyková korektúra: Jana Ševčíková
Vydané v spolupráci s Občianskym združením Archív Viliama Jána Grusku, www.viliamjangruska.sk
Nové vydanie: 2020
℗ 1978 OPUS • ℗ © 2020 FEELING, na základe licencie OPUS, a. s. AX-0026-2-731
Poznámka: Napriek možným novým pohľadom na problematiku dal vydavateľ prednosť historickej hodnote diela.
Poďakovanie za pomoc a podporu pri zostavovaní nového vydania pre:
Juraja Dubovca, Vladimíra Kyseľa, Máriu Molčanovú, Alžbetu Lukáčovú, Tibora Lovasa a Ľuba Ivančáka
Partneri:
Nájdete nás aj na Facebooku: facebook.com/panoramaludovejkultury